رئیس جمهور در تماس تلفنی نخست‌وزیر بریتانیا: حفظ برجام بدون آمریکا امکان پذیر، اما بدون تامین منافع ایران غیرممکن است

رئیس جمهور، حفظ برجام بدون آمریکا را امکان پذیر اما بدون حضور و تامین منافع ایران، آن را غیرممکن خواند و با تاکید بر نقش مهم اتحادیه اروپایی در این مقطع حساس، اظهارداشت: منافع تهران در برجام باید به طور دقیق و صریح، تضمین شود و تا زمانی که منافع ایران تامین و تضمین باشد، به آن پایبند خواهد بود.
دکتر حسن روحانی در تماس تلفنی "ترزا می" نخست‌وزیر بریتانیا با وی، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با پایبندی به برجام، تامین منافع ملی خود را دنبال می‌کند گرچه متاسفانه طرفهای مقابل در اجرای تعهدات خود، عملکرد رضایت بخشی نداشته‌اند.
دکتر روحانی بااشاره به نقش بریتانیا در مذاکرات هسته‌ای از سال 2003 تا تصویب برجام به عنوان یک توافق برد – برد، اقدام آمریکا را مبنی بر خروج از برجام، غیرقانونی، غیرمسوولانه و مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل دانست.
رئیس جمهور با بیان اینکه زمان اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و تضمین منافع ایران، محدود است، اظهارداشت: منافع ایران در موضوعات و مسائل مهم مرتبط با برجام مانند فروش نفت، گاز، پتروشیمی و روابط بانکی و سرمایه‌گذاری باید به طور شفاف مشخص و تضمین شود.


دکتر روحانی نشست هیات‌های کارشناسی و جلسه روز سه شنبه وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان به همراه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه ایران را بسیار مهم دانست و ابراز امیدواری کرد این جلسه بتواند منافع تهران را با حفظ برجام، تامین کند.
رئیس جمهور، نقش برجام را در تقویت صلح و امنیت در منطقه بسیار مهم برشمرد و در عین حال تاکید کرد که مسوولیت عواقب هر وضعیتی که در قبال برجام پیش آید، برعهده آمریکا است.
دکتر روحانی اظهارداشت: در برجام دو طرف تعهداتی دارند و این پذیرفتنی نیست که تنها یک طرف به تعهداتش عمل کند.
وی با اشاره به نقش تعیین‌کننده سه کشور اروپایی در حفظ برجام، مقاومت اروپا را در برابر تحریمهای ثانویه آمریکا، حرکتی شجاعانه و موجب حفظ جایگاه و اعتبار جهانی اروپا برشمرد.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه حفظ امنیت خاورمیانه برای ایران و جهان بسیار مهم است، تاکید کرد: برای حفظ امنیت این منطقه، همه کشورها باید تلاش کنند.
دکتر روحانی در ادامه به وضعیت غمبار ملت یمن اشاره کرد و با بیان آمادگی ایران برای همکاری با سازمان ملل و کشورهای اروپایی جهت تامین صلح و امنیت این کشور تصریح کرد: بحران یمن راهکار نظامی ندارد و وظیفه همگان است که برای جلوگیری از کشتار مردم بیگناه در این کشور تلاش کنند.
نخست وزیر بریتانیا نیز در این تماس تلفنی با قدردانی از پایبندی ایران به حفظ برجام، تاکید کرد: هدف اتحادیه اروپا حفظ برجام است و ما با همکاران اروپایی، تمام تلاش خود را برای حفظ آن و بهره مندی ایران از مفاد این توافق بکار می‌گیریم.
خانم "می" به نشست روز سه شنبه وزرای خارجه سه کشور اروپایی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر خارجه ایران در بروکسل اشاره کرد و گفت: در این نشست کشورهای اروپایی بسته‌ای از پیشنهادات برای حفظ برجام آماده کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا همانطور که در بیانیه خود اعلام کرده، ایران را یک شریک متعهد و قابل اعتماد می‌داند، گفت: در این راستا بسیار مهم است که همه طرف‌ها برای حفظ برجام تلاش کنند.
رئیس جمهور کشورمان و نخست‌وزیر بریتانیا همچنین در این تماس تلفنی تاکید کردندکه رایزنی‌ها و گفت وگوهای خود را در این عرصه ادامه خواهند داد.
تماس نخست‌وزیر ارمنستان با رئیس‌جمهور
رئیس جمهور در تماس تلفنی «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان با وی، با اشاره به ضرورت استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در ایران و ارمنستان در راستای توسعه و تحکیم مناسبات تهران – ایروان، اظهار داشت: اراده جمهوری اسلامی ایران گسترش مناسبات و همکاری‌ها با همسایگان خود است.
دکتر روحانی، تحولات اخیر ارمنستان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشحالیم که خواست و اراده مردم در این تحولات به طور مسالمت‌آمیز محقق شد.
رئیس جمهور امضای توافق همکاری ایران با اتحادیه اوراسیا را فرصتی مناسب برای گسترش مناسبات دو کشور برشمرد و گفت: ایران و ارمنستان می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف تجاری، اقتصادی، کشاورزی و دیگر موضوعات مورد علاقه طرفین بیش از پیش توسعه دهند.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: ایران همواره خواهان برقراری صلح، ثبات و امنیت در منطقه و جهان و بوده و به دنبال حل مسایل و مناقشات از طریق مذاکرات سیاسی و در چارچوب مقررات بین‌المللی است.
رئیس جمهور اقدام دولت آمریکا در خروج یک طرفه از برجام را خلاف تعهدات بین‌المللی و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران زمانی در برجام می‌ماند که منافعش ازسوی طرف‌های مذاکره‌کننده تضمین شود.
«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز در این گفتگوی تلفنی، با بیان اینکه توسعه روابط و همکاری‌ها با ایران برای ارمنستان بسیار حائز اهمیت است، گفت: ارمنستان برای گسترش روابط دوستانه با ایران بر پایه احترام و منافع مشترک، ارزش فراوان قایل است.
نخست وزیر ارمنستان با ضرورت تلاش در راستای تعمیق همکاری‌ها و مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور و اجرای توافقات و پروژه‌های مشترک تاکید کرد.
وی با تقدیر از مواضع متوازن جمهوری اسلامی ایران در مسایل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت: تقویت صلح و ثبات در منطقه به نفع همه کشورها بوده و باید همگان در این راستا تلاش کنند.
پاشینیان تصریح کرد: برجام ضامن صلح و ثبات در منطقه و موجب تحول در مناسبات ایران بوده و ارمنستان هرگز در هیچ اقدامی علیه ایران شریک نبوده و نخواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
عضو اتاق بازرگانی ایران: قرارداد با خودروسازان اروپایی پا برجاست فاجعه بزرگ قتل عام مردم فلسطین در روز « نکبت» و انتقال سفارت آمریکا به قدس سید حسن نصرالله: اگر تجاوزات اسرائیل به سوریه ادامه یابد پاسخ در قلب فلسطین اشغالی خواهد بود به کجا چنین شتابان؟ توئیت دکتر ظریف از قتل عام دیروز فلسطینی‌ها: روز بسیار شرم آوری است پاسخ دولت به انتقاد برخی شخصیت‌ها از برجام: آنها که باید عذرخواه ملت باشند به دستاوردهای ملی می‌تازند رئیس جمهور در تماس تلفنی نخست‌وزیر بریتانیا: حفظ برجام بدون آمریکا امکان پذیر، اما بدون تامین منافع ایران غیرممکن است دکتر ظریف در پایان مذاکره با مقامات چین و روسیه مطرح کرد 1+4 به زودی تضمین منافع ایران ذیل برجام را مشخص می‌کند در دیدار با رئیس جمهوری روسیه آمانو: ایران هرگز برجام را نقض نکرده است افتتاح بزرگترین کارخانه تولیدکیسه خون خاورمیانه در ایران وزیر بهداشت: راه‌اندازی بزرگترین کارخانه تولید کیسه خون خاورمیانه در ایران از دستاوردهای برجام است فاجعه بزرگ قتل عام مردم فلسطین در روز « نکبت» و انتقال سفارت آمریکا به قدس فاجعه بزرگ قتل عام مردم فلسطین در روز « نکبت» و انتقال سفارت آمریکا به قدس فاجعه بزرگ قتل عام مردم فلسطین در روز « نکبت» و انتقال سفارت آمریکا به قدس فاجعه بزرگ قتل عام مردم فلسطین در روز « نکبت» و انتقال سفارت آمریکا به قدس فاجعه بزرگ قتل عام مردم فلسطین در روز « نکبت» و انتقال سفارت آمریکا به قدس